PKP PLK na początku września zakończyło nabór wniosków do Programu Kolej Plus. Do zarządcy infrastruktury kolejowej trafiło 96 wniosków, w tym wniosek z Kozienic. Dziś już wiemy, że kozienicki wniosek przeszedł do następnego etapu. Co to oznacza?
Kozienicki projekt spełnił wymagania
PKP PLK SA oceniły pod względem formalnym 96 wniosków złożonych przez samorządy do Programu Kolej Plus. 79 z propozycji (ponad 80%), w tym kozienicki projekt spełniło wymagania formalne naboru i zostało zakwalifikowanych do II etapu. Projekty te spełniają cel Programu. Wnioskodawcy dostarczyli wymagane informacje o projektach, m.in.: dane o uwarunkowaniach społecznych, zakładanych efektach projektów wraz ze wskazaniem oczekiwanych czasów przejazdu, szacunkowych kosztach oraz ujęciu projektów w dokumentach strategicznych. Samorządy zadeklarowały także wolę współfinansowania inwestycji.
- Efekty naboru wniosków i ich ocena w pierwszym etapie programu Kolei Plus pokazują, jak ważna jest dzisiaj kolej dla polskich samorządów. Przez wiele lat likwidowano w Polsce połączenia kolejowe. Ten czas się definitywnie skończył przed pięcioma laty. Dzięki działaniom rządu Prawa i Sprawiedliwości do takich stacji jak np. Radzyń Podlaski, Lubartów, Lubin, Darłowo i Medyka po latach zawitały pociągi. Przywracamy kolejne połączenia, zwiększa się liczba stacji, na których zatrzymują się pociągi. Wszystko to pokazuje, że działając wspólnie możemy zwalczyć wykluczenie komunikacyjne w polskich regionach – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Burmistrz gminy Kozienice o aspektach przemawiających za budową linii kolejowej
Przypomnijmy, że o aspektach, które przychylają się budowie linii kolejowej łączącej gminę Kozienice z siecią kolejową mówił we wrześniowej rozmowie z naszą redakcją burmistrz Piotr Kozłowski. Burmistrz podkreślił wtedy, że linia kolejowa byłaby z pewnością wykorzystywana do transportu towarów, bo na aktualną chwilę jedynie Elektrownia zajmuje się przewozem węgla. - Przede wszystkim jest to pewna perspektywa rozwoju dla miejscowości, zmniejszenie odpływu mieszkańców. Rozwój gospodarczy, a co za tym idzie, nowe miejsca pracy. Tak jak mówił premier inaugurując ten program, jest to pewien wymóg cywilizacyjny i możliwość transportu ekologicznego, bo kolej jest jednak bardziej ekologiczna, niż transport kołowy. Jest szansa na to, aby mieszkańcy mogli dojeżdżać do miejsca pracy poza Kozienicami, a tutaj mieszkać i żyć, bo to jest dobre miejsce do życia na co dzień – mówił we wrześniu burmistrz Piotr Kozłowski.
Według założeń programu Kolej Plus, zadania inwestycyjne będą mogły być sfinansowane w 85 procentach ze środków programu, a w 15 procentach ze środków pochodzących z samorządów.
Przed Kozienicami drugi etap
W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.
Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Przepraszam, czy ktoś Pana Burmistrza może klepnąć w ramię i obudzić.. Chce Pan tworzyć miejsca pracy ? ... gdzie ? Kozienice nie posiadają nawet metra działki pod inwestycje. 25-11-2020, 09:18:27 ![]() + 17 ![]() - 2 odpowiedz |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Chcieć = mieć, tak w skrócie realizuje się marzenia. Nie myślcie, że ten co zaplanował i wybudował w przeszłości stację w Kozienicach był szaleńcem: https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Kozienice T o przemiany i transoforamcje gopodarcze w kraju, w tym również wiele tych nie udanych, w niwecz obróciły znaczenie kolei w Kozienicach. Przeczytajcie, jak robili to prawdziwi marzyciele w znacznie trudniejszych czasach: https://naszahistoria.pl/luxtorpeda-czyli-jak-rodzila-sie-potega -kolejowa-ii-rp/ar/11471106. Trzymam kciuki za projekt powstania pasażerskiej linii kolejowej w Kozienicach. Działaia burmistrza w tym zakresie, oceniam wzorowo. 27-11-2020, 19:49:14 ![]() + 2 ![]() - 7 odpowiedz |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Komentator | Przecież Burmistrz miał rozdawać po 40 tysięcy na miejsce pracy... A tak poza tym się zastanawiam kto dopłaci do przejazdów kolejowych, które nie będą rentowne. Dobrze, że są marzyciele tylko wszystko musi się spinać finansowo. Pewnie, że bym chcial kolej w Kozienicach, tylko kto dopłaci do przewozów...nierentownych. 28-11-2020, 19:32:46 ![]() + 4 ![]() - 1 odpowiedz |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Aby przedmiotowe przedsięwzięcie na marzeniach nie skończyło, wymagana jest właśnie realizacja II etapu, gdzie skrzetnie opracowane studium planistyczno-prognostyczne, rozwieje stawiane wątpliwości. Takie studium zawiera m.in. szacowanie zainteresowania, uprawdopodobnienie retnowności przewozów oraz inne niezbędne analizy transportowe, opinie itd. Jak mawiał znawca takich zagadnień, prof. Sitarz - "Nie masz pieniędzy, nie zajmuj się koleją" - widać gmina je ma, bo realizuje ten projekt. 29-11-2020, 23:23:53 ![]() 0 ![]() - 2 odpowiedz |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Gmina je ma, ale czy wydaje rozsądnie to już inna sprawa.. Wolałbym aby w pierwszej kolejności w Gminie powstały z prawdziwego zdarzenia, uzbrojone i ogrodzone tereny inwerstycyjne. Poprzednik zawalił sprawę,a i ten do tego tematu się nie zabiera. 01-12-2020, 05:25:21 ![]() + 9 ![]() - 1 odpowiedz |